ביקורת ספר: אשתו של יהוה

John William Waterhouse, Astarte Syriaca, 1845

John William Waterhouse, Astarte Syriaca, 1845

Arthur Frederick Ide. Yahweh’s Wife: Sex in the Evolution of Monotheism : A Study of Yahweh, Asherah, Ritual Sodomy and Temple Prostitution (Woman in History). Monument Pr (October 1, 1991) ISBN: 0930383230

ארתור פרדריק אייד הוא סופר ממדינת איווה בארצות הברית. הביוגרפיה שלו מספרת כי כתב למעלה מ-200 ספרים בנושא דת. המספר מעיד כאלף מילים על איכותם.

הספר Yahweh’s Wife הוא אחד הספרים הגרועים ביותר שקראתי בשנים האחרונות. בעצם, קשה לי לקרוא לו ספר. מניפסטו אולי? דפי תעמולה? מדובר בחוברת דקה למדי, המפרטת את התיאוריה של המחבר, כי האלוהים היהודי היה למעשה במקורו בן זוגה של האלה הכנענית אשרה, כי שתי האלוהויות נעבדו בטקסים בעלי אופי מיני במקדשים, וכי האמת הוסתרה על ידי הכוהנים משבט לוי.

האג’נדה של אייד ברורה למדי והוא לא מתאמץ להסתיר אותה. 100 העמודים של הספר רוויים שנאה יוקדת למונותיאיזם, ליהדות, לנצרות, לכהונה משבט לוי ולעורכי התנ”ך. אייד מאמין בכל ליבו בתיאוריה שלו כי הקב”ה הוא גילגול של אל אבי האלים הכנעני ובעל בנו, ואינו בוחל במילים קשות כדי להביע אותה.

בדרך כלל אין לי בעיה עם התבטאות פסקנית או אפילו אגרסיבית. הבעיה היא שאייד טועה. ההיסטוריה של האלוהים היהודי מורכבת ומעניינת, אבל אלוהים הוא לא גילגול של אל כנעני, ובעצם לא של אף אל פגני קדום. הדבר ברור כשמש לכל מי שמכיר את הטקסטים הכנעניים הקדומים, את הטקסטים הקלאסיים אודות לפניקים, ואת התנ”ך.

בני ישראל אכן עבדו את האשרה במקדש בתקופות מסוימות, כפי שמסופר בתנ”ך. אין כל עדויות לכך שבני ישראל התייחסו לאל היהודי כבעלה או כבן זוגה של אשרה, ואין גם עדויות לכך שמדובר בזוג אלים שהתקיים עוד לפני קבלת התורה. אל הכנעני הוא אלוהות בפני עצמה, בעל הוא אל בפני עצמו, והקב”ה, גם הוא אל בפני עצמו.

הספר Yahweh’s Wife מלא כרימון בשגיאות עובדתיות מביכות, תרגומים קלוקלים של ביטויים בתנ”ך ואי-הבנה כללית של המקרא ורוח היהדות. כך למשל, טוען המחבר, שבעברית השם י.ה.ו.ה הוא חסר אותיות אהו”י (vowels)… או שהפועל “ילד” מעיד בהכרח שלאלוהים היהודי יש רחם.

כיאה לתיאוריית קונספירציה, בספר יש גם שפע טענות מדהימות שאינן מגובות בשום עדויות טקסטואליות או ארכיאולוגיות. דוגמא אחת היא שעל מזבח האשרה בני ישראל נסכו דם שסימל את בקיעת קרום הבתולין… וזה רק קצה הקרחון. עוד לא דיברנו על תיאוריות תיאולוגיות מגוחכות להפליא, שלא רק מעליבות את היהדות והערכים שלה, אלא גם את הכנענים והערכים שלהם. כך למשל טוען אייד, שרחל ולאה היו למעשה שתי אלות כנעניות, ושהסיפור אודות נישואי יעקב לשתיהן הוא אלגוריה על הגיבור ש”משכיב” שתי אלות.

אין לי דברים טובים להגיד על הספר.למתעניינים בהיסטוריה של האל היהודי, ובהשפעות הפגניות על דמותו, אני ממליצה לקרוא את The Early History of God  וכן את The Origins of Biblical Monotheism של מארק סמית’.

 מומלץ:

 לחובבי מדע בדיוני.

קריאה נוספת: