ביקורת ספר: The Training and Work of an Initiate

01/02/2004

John William Godward, The Priestess, 1895

Dion Fortune. The Training and Work of an Initiate. Red Wheel/Weiser, Revised edition, 2000.

דיון פורצ’ן נולדה בשם ויולט מארי פירת’ בצפון ווילס בשנת 1890. היא למדה פסיכולוגיה והניסיון הראשון שלה בתורת הנסתר היה לימודיה עם ד”ר תיאודור מורטיאר. בשנת 1919 הצטרפה פירת’ למסדר ההרמטי של שחר הזהב ושינתה את שמה לדיון פורצ’ן. בשנת 1924 היא הקימה קבוצה מאגית עצמאית שנקראה Chalice Orchard. מאוחר יותר הפכה קבוצה זו למסדר המאגי The Society of the Inner Light, שפועל באנגליה עד היום. במהלך חייה פירסמה פורצ’ן עשרות ספרים, חלקם אודות מאגיה ותורת הנסתר, וחלקם רומנים בדיוניים.

הספר The Training and Work of an Initiate נכתב כדי לשמש מדריך לעבודת המסדר של דיון פורצ’ן, The Society of the Inner Light. הוא מתווה בקווים רחבים את העקרונות של המסדרים האזוטריים המערבים האירופיים, ומסביר בצורה ברורה את רעיונות ההארה וההכנסה בסוד של דרך החיים המאגית.

פורצ’ן נוקטת בסגנון כתיבה ישיר ולעניין. היא אינה מפזרת רמזים מעורפלים, אלא מתייחסת לכל הנקודות וההיבטים של הנושא בו היא עוסקת, מבלי ללכת סחור סחור. עם זאת, הספר בשום אופן אינו קל לקריאה. אף על פי שמטרתו היא יישום רעיונות מבחינה פרקטית, הוא תיאורטי ומופשט. הרעיונות המובעים בו הם מורכבים ומרובי רבדים. מושגים רבים המוזכרים בספר יהיו מוכרים רק למי שכבר הגיע לרמה בינונית בלימודי המאגיה, וגם החרוץ ביותר מביניהם ימצא עצמו רושם הערות במרץ תוך כדי קריאה.

הספר מציע עצות והנחיות למתלמדים בדרך להכנסה בסוד ומחולק לשלושה חלקים: אתיקה, תיאוריה ופרקטיקה. הוא מסביר מהי הכנסה בסוד, מהי הארה, מה ההבדל (אליבא דפורצ’ן) בין Occultist לבין Mysticst, משמעות חיים מאגיים ביומיום, אימון השכל, הרוח והגוף לקראת הכנסה בסוד, ועוד. בעצם יש כאן הקדמה איכותית למטרותיה של המאגיה המערבית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בעבודת המסדרים האזוטריים.

פורצ’ן היא סופרת דעתנית ומוכשרת. מדבריה ניתן לקבל מספר נקודות מבט מעניינות פרספקטיבה רחבה אודות רעיונות מאגיים ומיסטיים שונים. היא מדגימה ידע עצום, מוסר קפדני ובלתי מתפשר, ואהבה כנה לדרך המאגית. התוצאה היא ספר שהוא מעדן מלכים לרוחו ולמוחו של התלמיד המאגי.

נקודת המוצא של פורצ’ן היא נוצרית. האתיקה והערכים שבספר הם נוצרים. אך טבעי, אם כן, שהיא מתייחסת לאב ולבן בנצרות כאל מקור ההכנסה בסוד. היא אינה מזכירה את אליסטייר קראולי בספרה, אך במקרים מסוימים ברור שחיצי הביקורת שלה מכוונים כלפיו. כך למשל כשהיא מתייחסת ל”טקסים פאליים” או ל”פרקטיקות שחורות”.

אבל פורצ’ן אינה קנאית נוצרית. היא מכירה בשורשים המצריים והיווניים של האזוטריקה המערבית, ומביעה גישה חיובית כלפי פנתאיזם, בודהיזם וצורות אמונה אחרות. כדי לשפוט טוב יותר את הערכים המאגיים שלה, מומלץ לקרוא את הספר Sane Occultism, בו היא עונה על השאלה כיצד לחיות חיים מיסטיים ומאגיים בריאים, שפויים ופרודוקטיביים.

בסיכומו של דבר, הספר The Training and Work of an Initiate הוא אחד הספרים המודרניים המעניינים והאיכותיים ביותר שעוסקים בעבודת המאגיה המערבית.

מומלץ:

לתלמידי מאגיה.

קריאה נוספת:

תגיות: , , , , , , , , ,

הרשומה סגורה לתגובות.

פרסומים

מדיניות תגובות

כישופים הוא אתר פרטי בבעלות פרטית. הוא אינו מהווה במה ציבורית או שירות ציבורי, וחופש הדיבור בו אינו מוחלט.

אני שומרת לעצמי את הזכות למנוע מכל משתמש שהוא להגיב באתר, באופן גורף, או פרטנית, על פי שיקול דעתי הבלעדי.

כל תגובה בלתי חוקית, מתלהמת, אגרסיבית, או שאינה מכבדת את כותביה, אותי, את האתר או את המגיבים האחרים, לדעתי הפרטית בלבד, תימחק ללא כל הודעה מוקדמת או דיון בנושא.

כישופים (אסופת המאמרים) ואספקלריה (הבלוג) עוסקים בנושאים רגישים ואף נפיצים (דת, אלוהים, פוליתאיזם, כישוף), ובמידה מסוימת מהווים מעין “מרחב בטוח” לדיון בנושאים שהם טאבו במקומות אחרים. אני נחושה בדעתי שלא לאפשר לאיש לקלקל את המרחב הבטוח הזה.

תנאי שימוש

שינוי גודל גופן
ניגודיות