מזמור לאל הירח סין

31/07/2016
Evelyn de Morgan Luna 19th Century

Evelyn de Morgan Luna 19th Century

האלוהים של אור-כשדים היה נאננה (נא-אנ-נה), אל הירח, אשר נקרא גם בשם האכדי סִין. לאחר הסינקרטיזציה התרבותית בין ממלכת שומר וממלכת אכד, ונותר אלוהות מרכזית באותו אזור גם בתקופות הממלכה הבבלית והממלכה האשורית.

המזמור לאל הירח נאננה/סין המובא כאן, הנו אחד מעשרות מזמורים לאל שהשתמרו עד היום. המזמור תורגם ועובד מגרסאות תרגום באנגלית של כתב היתדות המקורי בלוח U 7749 / UET 6 67 כפי שמופיעות בפרוייקט The Electronic Text Corpus of Sumerian Literature של אוניברסיטת אוקספורד.

הטקסט המובא כאן אינו תרגום מדויק, אלא כולל שינויים ופרפארזות על התרגומים המדויקים לכתב-היתדות המקורי במטרה ליצור טקסט פואטי שלם, קולח ושימושי לקורא העברי.

מן המזמור ניתן ללמד כי לכבוד נאננה/סין אל הירח הועלו קרבנות של צאן, בקר ולחם, וכמו כן התקיימו לכבודו פולחנים המדגישים את קדושת אור הירח.

המזמור מתאר את הכבוד שחולקים אלים אחרים לנאננה/סין, ובמיוחד אנליל אביו מולידו ואנקי, אל המים: שתי אלוהויות שנחשבו מלכי האלים בתקופות מסוימות בהיסטוריה המסופוטמית. מכאן ניתן להסיק את חשיבותו העצומה של אל הירח במסופוטמיה.

מזמור לנאננה: פראפרזה תרגומית

בֶּן-מֶלֶךְ, הוֹ-נָאַנְנָּה, מִזְדַּהֵר אַתָּה בַּעֲלֹתְךָ מִמְּעָרַת-הָרַחְצָה הַמְּקֻדֶּשֶׁת אֶל הַר הָאֱלֹהִים הַבְּרוּכִים, אֶל מִקְדַּשׁ-יַם-הַמַּעֲמַקִּים, אֶל מוֹסַד-אֶרֶץ נִדְגָּל. נוֹהֵר בְּאוֹר-מָגוֹר מֵאַדְמוֹת הַבִּצָּה, אֵל נוֹרָא אַתָּה.

נוֹשֵׂא רֹאשְׁךָ בְּתִפְאָרָה וִיקָר-מַלְכוּת. מוֹשִׁיט יָדְךָ לַחֲרֹץ גוֹרָלוֹת, כִּי נָתַן לְךָ אָן מַלְכוּת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, ומִנָּה אוֹתָך אֵנְלִיל לְאָדוֹן וְשַׂר, וְנָתַן לְךָ מֶמְשֶׁלֶת-אֱלֹהִים. עָלָה אֵנְקִי מִמְּעָרַת-הָרַחְצָה וְכָתַב אֶת גּוֹרָל מֵימֶיךָ הַמְּפַכִּים, מֵי-הַקַּרְקָעִית, וְהֵנִיחַ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, אֶת אִמָּא-אֲדָמָה לְמַרְגְּלוֹתֶיךָ. וְאֵנְלִיל הוֹלִיד אוֹתָך בִּגְדֻלָּה וּבְהָדָר.

הוֹ-נָאַנְנָּה, נִקְרָא שִׁמְךָ: סַהַר שֶׁל הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. הוֹדִיעַ אֵנְלִיל אֶת שִׁמְךָ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, וְשֵׁם קָדוֹשׁ הוּא. בֶּן-מֶלֶך, הִכְרִיז אֵנְלִיל אֶת גְדֻלָתְךָ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. הִפְקִידָה אוֹתָך מוֹעֶצֶת הָאֵלִים לְשַׂר וְאָדוֹן, בֶּן-אֵנְלִיל, וּמִמְּקוֹם מִשְׁכָּנוֹ בְּאֶרֶץ אֶרִידוּג, קָבַע אֵנְקִי אֶת מֶמְשַׁלְתְּךָ וּמַלְכוּתְךָ. אֵנְקִי מֶלֶך הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, עֲטֶרֶת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, מֵהֵיכָלוֹ בְּיַם-הַמַּעֲמַקִּים שֶׁל אֶרִידוּג, הִכְרִיז עַל מֶמְשַׁלְתְּךָ וְעַל גְדֻלָתְךָ.

הוֹ-נָאַנְנָּה, נִבְחַרְתָּ בְּלֵדָתְךָ לַעֲלוֹת עַל אֵלֵי האַנוּנָה, צֶאֱצָאֵי-הָאֱלֹהִים. הוֹשִׁיב אוֹתָך אֵנְקִי בְּמוֹשָׁב קָדוֹשׁ בְּקֶרֶב אֱלֹהִים לְהַרְנִין אֶת לִבְּךָ. קָרָא לָאֱלֹהִים הַדְּגוּלִים לְקַבֵּל מִנְחָתָם. הוֹשִׁיב אוֹתָם בַּמִּשְׁתֶּה לְשׁוֹבֵב נַפְשֹׁתֵיהֶם. הִקְרִיב לָהֶם קָרְבַּן מִנְחָה לְשַׂמֵּחַ לִבְבוֹתֵיהֶם. וְאוֹתְךָ הוֹשִׁיב עַל כֵּס הַמַּלְכוּת הַקָּדוֹשׁ, הוֹ-נָאַנְנָּה, הוּא הוֹשִׁיב אוֹתָך עַל כֵּס קָדוֹשׁ, בְּבַיִת קָדוֹשׁ.

טִהֵר אֵנְקִי אֶת הַבַּיִת לִכְבוֹדְךָ, צִחְצֵחַ אֶת הַקֹּדֶשׁ לִכְבוֹדְךָ. הוּא קִדֵּשׁ אֶת הַשָּׁמַיִם לִכְבוֹדְךָ, צִחְצֵחַ אֶת הָאָרֶץ לִכְבוֹדְךָ. הוּא בָּנָה אֶת בֵּית יַעְרוֹת הָאֲרָזִים, מִגְדַּל זָקוּף ללִכְבוֹדְךָ. הוּא בָּנָה אֶת בֵּית-הַמַּלְכוּת, מִשְׁכַּן לִכְבוֹדְךָ, מוֹסָד אֶרֶץ וְכִפַּת-שָׁמַיִם.

עוֹרֵך אֵנְקִי אֶת פֻּלְחָנֶיךָ וְאֶת הִלּוּלַת-מְאוֹרְךָ, עוֹרֵך לְפָנֶיךָ אֶת שֻׁלְחָן הַמִּזְבֵּחַ הַנּוֹגֵהַּ בְּמִשְׁכַּן הַקֹּדֶשׁ, עוֹרֵך אֶת סְעוּדוֹתֶיךָ הַשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וּלְעֵת עֶרֶב. מְקַדֵּשׁ אֵנְקִי אֶת הִלּוּלַת-מְאוֹרְךָ וּמְצַלְהֵב חֲגִיגוֹתֶיךָ. אֶת הַתַּנּוּר לַפָּרִים, וְלַצֹּאן וְלַלֶּחֶם, לְיַד מְעָרַת-הָרַחְצָה הַפְּנִימִית, אֶת הִלּוּלַת-הַמָּאוֹר לְיַד הַמִּשְׁכָּן.

וְכּוּשׁוּ, חַיַּת-הַמַּעֲמַקִּים מְטַהֶרֶת אֶת הַשֶּׁמֶן לְבֵיתְךָ הַקָּדוֹשׁ. מוּכָן וּמְזֻמָּן הַשֶּׁמֶן להִלּוּלַת-מְאוֹרְךָ הָעוֹלֶה מִן הַבִּצּוֹת הַנִּדְגָּלוֹת, מִמְּעָרַת-הָרַחְצָה הַקְּדוֹשָׁה. מַפְצִיעַ הַגּוֹרָל: מִשְׁכָּנְךָ הַקָּדוֹשׁ וּבַמָּה לוֹ גְבֹהָה, לְתִפְאֶרֶת הָאֱלֹהִים הַקְּדוֹשִׁים וְהַגְּדוֹלִים וְהַנִּדְגָּלִים שֶׁבַּשָׁמָיִם וּבָאָרֶץ. וְתִרְחַץ לִגְדוֹת מְעָרַת-הָרַחְצָה, וְתִמְשַׁח אֶת שֶׁמֶן-הֶהָרִים עַל גּוּפְךָ הַקָּדוֹשׁ, הוֹ-נָאַנְנָּה, תֵּשֵׁב עַל בָּמָה רָמָה, עָטוּף גְּלִימוֹת-לָבָן, רֹאשְׁךָ אֶל-עַל, קַרְנֶיךָ זוֹרְחוֹת, וְחֹשֶׁן מַלְכוּת לְךָ.

בְּשֶׁמֶן-הַמֶּלֶך לִבְשָׂרְךָ, שֶׁמֶן מַלְכוּתֶךָ, שֶׁמֶן מֵאוֹצְרוֹתֶיךָ, יְקַדֵּשׁ נִינְגוּבָּלְגַה בֶּן-הַיָּרֵחַ אֶת יָדֶיךָ עַל מֵזַח לָפִּיס-לַזוּלִי, הַמֵּזַח הַמַּלְכוּתִי, הַמֵּזַח הַקָּדוֹשׁ. וּמֵאֶרֶץ אֶרִידוּג יְבָרֵך אֵנְקִי מֶלֶך יַם-הַמַּעֲמַקִּים אֶת הַשֶּׁמֶן עַל אֵלּוּ הַיָּדַיִם. אַתָּה תַנִּיחַ אֶת יָדֶיךָ הַקְּדוֹשׁוֹת עַל שֻׁלְחַן הַמִּזְבֵּחַ בְּבֵית-הַמִּשְׁתֶּה, הַהֵיכָל הַגָּדוֹל, וְתִרְחַץ כּוּשׁוּ, אֲמָתְךָ חַיַּת-הַמַּעֲמַקִּים, אֶת הַיָּדַיִם שֶׁבֵּרֵךְ אֵנְקִי, הַמְּשׁוּחוֹת בַּשֶּׁמֶן שֶׁבֵּרֵךְ אֵנְקִי.

נִיְנְגָל גְּבִירַת מִשְׁכָּנְךָ בְּיַם-הַמַּעֲמַקִּים, גְּבִירַת הַבָּמָה הָרָמָה שֶׁל אוּרִים, הַמַּכְרִיעָה גוֹרָלוֹת טוֹבִים וּמְהֻלָּלִים, גְּבִירַת הַבַּיִת הַקָּדוֹשׁ וְהַטּוֹב, בֵּית יַעְרוֹת הָאֶרֶז. הוֹ-קָדוֹשׁ הוּא בֵּית הַגְּבִירָה וּבֵית נָאַנְנָּה הַמֶּלֶך. בֵּית מַלְכוּת הוּא מִשְׁכָּנְךָ, יָשִׂישׂוּ וְיִשְׂמְחוּ שָׁם נָאַנְנָּה וְנִיְנְגָל!

סִין, חָכָם, אָדוֹן הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, כֶּתֶר מַלְכוּת הוּא אֲשֶׁר לְרֹאשְׁךָ! הוֹ, אַכִימְבַּבָּר, מֵהֵל אוֹר נוֹרָא בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ! תְּבֹרַכְנָה יָדָיו! תִּתְקַדֵּשְׁנָה בָּאָרֶץ כְּמוֹ בַּשָּׁמַיִם, וְתִזְדַּהֵרְנָה עַל הָאָרֶץ. תִּהְיֶינָה לְאוֹר נְגֹהוֹת בְּעֵין הַשָּׁמַיִם, וְיִשָׂא סִין רֹאשׁוֹ הֶעָטוּר נֵזֶר קוֹדֶשׁ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.

סִין, אָדוֹן הַחָכְמָה, אָדוֹן הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, נִצָּב רָם עַל בָּמָה קְדוֹשָׁה, נֵזֶר וַעֲטֶרֶת לוֹ, קַרְנֵי-תִּפְאַרְתּוֹ בּוֹהֲקוֹת, רֹאשׁוֹ נִשָּׂא.

שֶׁמֶן קָדוֹשׁ, שֶׁמֶן טָהוֹר, שֶׁמֶן זַך!

קריאה נוספת:

תגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

הרשומה סגורה לתגובות.

פרסומים

מדיניות תגובות

כישופים הוא אתר פרטי בבעלות פרטית. הוא אינו מהווה במה ציבורית או שירות ציבורי, וחופש הדיבור בו אינו מוחלט.

אני שומרת לעצמי את הזכות למנוע מכל משתמש שהוא להגיב באתר, באופן גורף, או פרטנית, על פי שיקול דעתי הבלעדי.

כל תגובה בלתי חוקית, מתלהמת, אגרסיבית, או שאינה מכבדת את כותביה, אותי, את האתר או את המגיבים האחרים, לדעתי הפרטית בלבד, תימחק ללא כל הודעה מוקדמת או דיון בנושא.

כישופים (אסופת המאמרים) ואספקלריה (הבלוג) עוסקים בנושאים רגישים ואף נפיצים (דת, אלוהים, פוליתאיזם, כישוף), ובמידה מסוימת מהווים מעין “מרחב בטוח” לדיון בנושאים שהם טאבו במקומות אחרים. אני נחושה בדעתי שלא לאפשר לאיש לקלקל את המרחב הבטוח הזה.

תנאי שימוש

שינוי גודל גופן
ניגודיות