ביקורת ספר: The Origins of Biblical Monotheism

The Origins of Biblical Monotheism: Israel’s Polytheistic Background and the Ugaritic Texts (Paperback) by Mark S. Smith. Oxford University Press, USA; New Ed edition (November 6, 2003). ISBN: 0195167686

 

Jules Joseph Lefebvre, Mediterranean Beauty, 19th Century

 

מארק סמית’ הוא פרופסור ללימודי התנ”ך והמזרח התיכון העתיק באוניברסיטת ניו-יורק. בעשורים האחרונים הוא פרסם מחקרים על המיתוסים הכנעניים בכתבי אוגרית, ספר שמות ויציאת מצרים, ומגילות הים האדום. בספר שלפנינו הוא מציג את הקשרים הטקסטואליים בין כתבי אוגרית לבין התנ”ך, ועל ידי כך מתחקה אחר ההיסטוריה הפוליתאיסטית של עם ישראל.

אוגרית, כיום ראס שמרה בסוריה, היתה עיר כנענית שהגיעה לשיא פריחתה במאה השלוש-עשרה לפני הספירה, עוד לפני שבני ישראל החלו להתיישב בארץ כנען. שרידי העיר נתגלו במקרה בשנת 1928 על ידי איכר סורי. בהריסות אוגרית נמצאו הספרייה המלכותית של הכהן הגדול בעיר, וכן מספר ספריות פרטיות, הכוללות אלפי לוחות חרס בכתב יתדות לא מוכר, שהיום נקרא כתב יתדות אוגריתי.

רבים מן הלוחות מספרים את עלילות האלים והאלות בהם האמינו תושבי העיר אוגרית, ביניהם אשרה, אל, עשתר, בעל, ים, מות, שפש, ענת, ועשתרת. לוחות אחרים מפרטים את הפולחן שהתקיים לאותם אלים: קרבנות בעלי חיים, מנחות, תפילות, מזמורים וטקסים. במקרים רבים ניתן למצוא דמיון חד וברור בין שירת אוגרית ומזמוריה לבין הפואטיקה התנ”כית.

הספר The Origns of Biblical Monotheism הוא סקירה של המקורות הפוליתאיסטיים של היהדות. מארק סמית’ בוחן את אלוהי כנען המשתקפים בכתבי אוגרית ובממצאים ארכיאולוגיים. הוא דן בכל אחד מהם בנפרד, אך גם מקדיש פרקים שלמים לקשרים ביניהם ולמבנים החברתיים והמשפחתיים שלהם. לבסוף, הוא דן באל היהודי, כאחד אך מיוחד מתוך שורה ארוכה של אלים שעבדו בני ישראל, ומסביר כיצד הפך הוא אט-אט לאל היחידי שלהם, תוך כדי שהוא סופג לתוכו את המאפיינים של האלוהים האחרים.

חשיבותו של הספר היא בעיקר בחשיפת הקורא לפן מוצנע ובלתי ידוע של היהדות. למרות מחקר ענף שנעשה בעשורים האחרונים, ההיסטוריה הפוליתאיסטית של העם היהודי לרוב נחשבת טאבו, או מוכחשת מכל וכל. מארק סמית’ מספק ב-The Origins of Biblical Monotheism תשובה הולמת למבוהלים ולמכחישים, אך גם לחובבי הסנסציות , הנהנים לצעוק בראש חוצות ש”אלוהים היה נשוי ולאשתו קראו האלה אשרה” (מה שלא נכון).

בנוסף, הספר מספק ניתוח מעמיק של התופעה הפוליתאיסטית. כבר בתחילת עבודתו כותב מארק סמית כי פוליתאיזם אינו “מונותאיזם כפול מספר האלים הנתון בפנתיאון מסוים”. במהלך הפרקים הוא גם מגבה את ההצהרה הזאת בניתוחים מעמיקים של הקשרים בין האלים השונים בפנתיאון, והיחס של המאמינים לכל אחד מהם כחלק מתוך שלם. האמונה במספר רב של אלים, מסתבר, לא משפיעה רק על החיים הדתיים של המאמין, אלא גם על קשריו עם בני אדם אחרים, ועל הגדרתו את הקודש.

מומלץ:

לישראלים, ליהודים, לפגאנים ולחובבי היסטוריה.

קריאה נוספת: