ביקורת ספר: The Black Books of Elverum

Rustad, Mary S. The Black Books of Elverum. Galde Press; 1 Ed edition (June 1, 1999) ISBN: 1880090759.

Evelyn De Morgan, The Love Potion, 1903

מארי ס. רוסטד היא אמריקאית ממוצא נורווגי, שגדלה במדינת מינסוטה. לאחר נישואיה לנורווגי, שבה רוסטד לשורשים ועברה לגור בחווה העתיקה השייכת זה מאות שנים למשפחת בעלה.

יום אחד נכנסה רוסטד לעליית הגג של בית החווה. שם, בין ערימות אבק, גרוטאות, כלים ישנים, קורי עכביש ואפילו כישור טווייה ישן, נתקלה בשני ספרים ישנים מאוד, כתובים נורווגית עתיקה בכתב גותי.

רוסטד הבינה מייד כי מדובר ב”ספרים שחורים”. היא נעזרה בידיד של המשפחה שתירגם אותם לנורווגית מודרנית, ואחר כך תרגמה בעצמה לאנגלית. הספר The Black Books of Eleverum הוא בעצם סיפורם של שתי המחברות השחורות הללו, שנמצאו בעליית הגג של חוות רוסטד.

“ספרים שחורים” או בנורווגית swartebøka, הם ספרים המכילים פורמולות כישוף עממי, שהיו בשימוש בדנמרק ונורווגיה החל מימי הביניים ואילך. בנורווגיה נמצאו עד היום כמה עשרות מהם.

נוסחאות הכישוף המופיעות בספרים השחורים משקפות את הווי החיים הכפריים בנורווגיה. בין השאר ניתן למצוא שם את הפתרונות המאגיים העממיים לטיפול בבהמות משק חולות, הצלחת תהליך חביצת החמאה, ריפוי פצעים וחוליים שונים, לידות קלות, הפלות, והיפטרות מכיני גוף ושיער. כמו כן יש את הפורמולות הבלתי נמנעות להשגת אהבה, מין וכסף.

הכישופים המופיעים בספרים השחורים הם נוצריים במהותם. השילוש הקדוש, מריה, ישו ופטרוס מככבים כמעט בכל לחש. כמו כן לחשים רבים כוללים קטעים בלטינית, ואת מקור חלקם ניתן לשייך בבירור לתפילות נוצריות מפורסמות. רוסטד משערת, כי הספרים השחורים שמצאה בעליית הגג באלברום נכתבו בסביבות המאה ה-17. ככל הנראה הם הגיעו מדנמרק והיו שייכים לאדם משכיל, נוצרי מאמין ואיש העולם הגדול.

לא מדובר בכישופים שיכולים להועיל מבחינה מעשית לאף מכשפה מודרנית. הפורמולות מדברות על שימוש במרכיבים רעילים מאוד (כמו חומצה גפריתית) או על פרקטיקות לא מקובלות בחברה מערבית מודרנית (כמו למשל עקירת העיניים וחיטוט בנבכי המוח של סנוניות). חלק מהתיאורים הלקוניים מצמררים ממש. אחרים נראים מגוחכים אפילו למי שעוסק במאגיה. בכל מקרה, מדובר בהצצה נדירה ומדהימה לעולם הכישוף העממי של סקנדינביה.

מומלץ:

לחובבי פולקלור ומשוגעים למאגיה עממית.

קריאה נוספת: