ביקורת ספר: Witchcraze

Anne Llewellyn Barstow. Witchcraze: A New History of the European Witch Hunts. Pandora (HarperCollins), 1994.

The Magic Circle, John William Waterhouse, 1886.

אן לולין ברסטו מתיימרת לכתוב היסטוריה חדשה של תקופת ציד המכשפות, אך לא מצליחה להוכיח את טענותיה או לעמוד במבחן של מהימנות אקדמית.

תקופת ציד המכשפות באירופה החלה בסביבות המאה העשירית, הגיעה לשיאה במאות השלוש עשרה עד החמש עשרה ושכחה רק בסוף המאה ה-17. במהלכה נשפטו עשרות אלפי אנשים באשמת כשפים ורבים מהם הוצאו להורג, מי בתלייה ומי בשריפה על המוקד. ציד המכשפות נמשך מאות שנים והתרחש כמעט בכל מקום באירופה. מגרמניה ועד חבל הבסקים בספרד, מצרפת ועד איסלנד, מהאיים הבריטיים ועד סקנדינביה. היתה זו בתופעה רחבה שחצתה גבולות מעמד חברתי, מגדר ומוצא אתני. היא היתה חלק מן התהליכים המכוננים של אירופה הנוצרית והיו לה תפקידים רבים. במקרים רבים היא שימשה הגדרת סטיות חברתיות ולקביעת גבולות חברתיים. אך למעשה, מקובלת כיום הגישה, שכאשר ניגשים לניתוח ציד המכשפות, יש לעשות זאת על בסיס מקרים ספציפיים. כיוון שמדובר בתופעה כה ארוכת טווח וכה רחבה, הכללות הן בעייתיות.

ההיסטוריונית אן לולין ברסטו טוענת בספר שלפנינו , כי ציד המכשפות באירופה היה למעשה ציד של נשים. היא מצביעה על העובדה שרוב הנשפטים והמוצאים להורג באשמת כשפים היו נשים ומנסה להסביר אותה. אך נדמה, כי ברסטו החליטה מראש על המסקנה, ואת העובדות ההיסטוריות היא מציגה בהתאם. ההתרכזות של ברסטו בגורם המגדר וההתעלמות הכמעט מוחלטת מכל הגורמים האחרים שפעלו בתהליך ההיסטורי היא בעייתית מאוד. יתר על כן, ברסטו לא כוללת בניתוח שלה איזורים באירופה שלא מתאימה לתיאורית “ציד הנשים”, למשל איסלנד.

ברסטו גם מקשרת בין הנשים שהוצאו להורג באשמת כשפים ובין מכשפות. היא טוענת כי אותן נשים היו מיילדות ומרפאות בעשבים ובעצם, “מכשפות טובות”. טענה זו היא בעייתית מאוד. רוב המוצאים להורג באשמת כשפים לא היו קשורים לכשפים כלל וכלל, אלא היו אנשים שחיו בשולי החברה ושדרך התנהגותם נחשבה סוטה באותם ימים. בין השאר נכללו בהגדרה זו נשים מבוגרות ולא נשואות, הומוסקסואלים או כל אדם “אינדיבידואליסטי” מדי. גם אם חלק מן המוצאות להורג אכן היו מכשפות, אין כל דרך לדעת אם הן היו “מכשפות טובות”.

התיאוריה המופיעה בספר היא חלק מגוף שלם של “היסטוריה נשית חדשה”. הניסיון הפמיניסטי לכתוב מחדש את ההיסטוריה תוך התייחסות נאותה לתפקידן של הנשים בחברה הוא צעד אמיץ. הבעיה היא שההיסטוריוניות החדשות לעיתים מתאמצות יותר מדי. שווה להכיר את הרעיונות של ברסטו ולהתרשם מן הלקונות והטענות הבעייתיות. ולמרות הבעייתיות העצומה, הספר בכל זאת מכיל כמה רעיונות חשובים הקשורים לגורם המגדר בתקופת ציד המכשפות.

מומלץ:

למתעניינים בתקופת ציד המכשפות.

קריאה נוספת: