אלוהים מת בעציצים

22/06/2010
נכתב על ידי

לפני יומיים העליתי מאמר חדש לקדרה, אלוהים מת בעציצים, על חגיגות האדוניה לכבוד אדוניס ביוון העתיקה, שהיו חלק מפולחן אפרודיטה. בינתיים שרב בארץ, והעציצים שלי משוועים למים. הבזיליקום, העגבניות, וגם כמה צמחי נוי שאת שמותיהם אני לא יודעת. אני משקה את העציצים, ומשקה את הכלב, ומשקה את עצמי בעיקר קפה. אומרים שהערב יישבר השרב. הנה, מת התמוז.

תגובות באמצעות פייסבוק

תגובות

תגיות: , , , , , ,

7 תגובות לרשומה אלוהים מת בעציצים

  1. עלעלית בתאריך 22/06/2010 בשעה 12:31

    קראתי את המאמר המעניין על האדוניה.
    מאד מתבקש שאלה יהיו טקסים שנשים עורכות בשל הדמיון שבין מחזור הוסת לבין מות האל והיובש שהוא מביא. האם קיימת התייחסות לכך בפולחנים הללו או במחקר?

    • כרמית בתאריך 22/06/2010 בשעה 21:15

      האמת היא שלא. למה בעינייך זה דבר שמתבקש? אני לא כל כך רואה קשר בין עונות השנה למחזור הנשי. אלו סוגים די שונים של מחזוריות…

  2. עלעלית בתאריך 23/06/2010 בשעה 09:57

    קודם כל, עצם קיומו של מקצב מחזורי שקשור לפוריות וקמילה בשני המקרים כבר מהווה סוג של קשר. אבל פרט לכך, ההסבר שניתן להופעתם של הפרגים באביב- קישורם לדמו השפוך של האל, והנוהג להנביט “לשוא” תבואה (שהיא צמח מקיים חיים ומסמל חיים)ולהקריבה לאחר שקמלה ולא מילאה את ייעודה, אז אם זה לא מזכיר מחזור (אי-הריון) אני לא יודעת מה כן.
    הערה קטנה: הכתיבה הזו בחלון התגובה משמאל לימין ממש לא נוחה. האם את יכולה לעשות משהו בנושא?

    • carmit בתאריך 23/06/2010 בשעה 20:20

      אבל הביצית שמתפוררת במחזור היא לא “נבט”, כי היא לא מופרית,
      ומלבד זה בעציצי אדון צמחו צמחים של ממש במשך שבועיים, ולא רק הנביטו דברים שמיד מתו. אם כבר הקבלה בין זה לפריון אנושי אז יותר דומה להפלה טבעית, לא למחזור.

      להערתך: תבנית האתר שודרגה היום, אז לפרקים היו שיבושים בתצוגה. עכשיו הכל מיושר לימין? אם לא, אני ממליצה לשדרג את הדפדפן לגרסא העדכנית ביותר.

    • עלעלית בתאריך 24/06/2010 בשעה 13:30

      יש משהו בדברייך. זה באמת כנראה נועד להמחיש את כל מחזור החיים והמוות(או רובו- ללא פריחה ומתן פרי) ולא רק פרק צר בו.
      תודה על התגובה המהירה.
      מאד אוהבת את הבלוג שלך.
      יעל

  3. דוד בתאריך 03/07/2010 בשעה 15:23

    רציתי לשאול לגבי המטה-מורפזה שהיא מוטיב חוזר במיתולוגיה היוונית כסמל להצלה.
    הרי כשמסתכלים על זה מהצד, כשאלוהות משנה את האדם למשהו לא אנושי על מנת להציל אותו- האם זה בעצם שונה מגזר דין מוות? אני לא מבין איך מור או דפנה “מרוויחות” מההצלה הזאת אם הם בעצם הופכות לעץ?
    הרי במיתולוגיה היוונית תמיד הושם דגש על החיים ועל הטוב שיש בהם- אהבה,
    מין, תשוקה, מזון ומשקאות טובים, משפחה וחברים, בהפיכה לדבר דומם הדברים האלו פשוט נמחקים-ובכך, מה שונה ההפיכה לדומם ממוות? איפה כאן ה’הצלה’?

    • כרמית בתאריך 04/07/2010 בשעה 19:02

      אתה אומר “גזר דין מוות” כאילו זה דבר רע. אבל ברוב התרבויות הפוליתאיסטיות היחס למוות הוא לא כאל רוע מוחלט, אלא כחלק אינטגרלי ממעגל החיים. כל מה שמת, הופך בסופו של דבר למשהו אחר. גם אם זו גופה שמתפוררת והופכת דשן לצמחים. שינויי הצורה במיתולוגיה הם באמת סוג של מוות, מוות כהתחלה חדשה, בצורת חיים חדשה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *