האלה והעצים: פולחן אשרה בקרב בני ישראל

07/02/2010
נכתב על ידי

יש מאמר חדש בקדרה, האלה והעצים: פולחן אשרה בקרב בני ישראל.

מקורו של המאמר החדש הוא בצורך שלי לדייק אקדמית והיסטורית בתיאורה של האלה אשרה, ולהפריד בין דמותה הכנענית כפי שמצטיירת בכתבי אוגרית, לבין דמותה הישראלית, כאלה מתקופת השופטים, שפולחנה התקיים לצד פולחן האל היהודי על ידי אבות-אבותינו. מלאכת הדיוק לא הסתכמה בהפרדה בין התיאורים המתייחסים לאוגרית לבין התיאורים המתייחסים לבני ישראל, אלא בעיקר בתוספת של מידע ומקורות, ובדיון מעמיק יותר אודות תפקידה המסורתי של אשרה ביהדות.

חוץ מזה בימים האחרונים ערכתי והרחבתי גם את המאמר המקורי על האלה אשרה, וגם את המאמר הותיק על הכושרות האלות הסנוניות. סתם שתדעו.

תגובות באמצעות פייסבוק

תגובות

תגיות: , , , , ,

9 תגובות לרשומה האלה והעצים: פולחן אשרה בקרב בני ישראל

  1. הפסען בתאריך 07/02/2010 בשעה 19:49

    ברוכה השבה! אני מאוד שמח שאת מעדכנת את האתר 🙂
    המאמר על פולחן האשרה מוצלח.
    חסר במאמר רווח בין “בעקיפין” לבין “בפולחן” בפסקה השלישית.,

    כן ירבו!

    • כרמית בתאריך 08/02/2010 בשעה 09:37

      תודה על ההארה, תיקנתי 🙂

  2. יוסי בתאריך 09/02/2010 בשעה 09:32

    אכן טוב לחזור למקורות הכוח. מעניין ומעשיר.

  3. הילדה מהצלצול בתאריך 09/02/2010 בשעה 15:05

    seven days!

  4. ליאורה בתאריך 09/02/2010 בשעה 18:42

    נהנתי מאוד מהכתבה והחכמתי ממנה.

  5. Golden בתאריך 13/02/2010 בשעה 01:31

    תודה רבה! איזה כיף שחזרת לכתוב. מהמם לקרוא את הכתבים שלך. תודה.

  6. לב בתאריך 21/02/2010 בשעה 22:57

    במאמר על הספר The Origins of Biblical Monotheis, הערת שאשרה אינה בת זוגו של ה’, מסקרן למה?

  7. יאנוש בתאריך 02/05/2010 בשעה 17:53

    יש שתי התייחסויות לאשרה במשנהץ

    במשנה עבודה זרה פרק ג’ יש כמה התייחסויות לאשרה, שלענ”ד מרמזים שכל עץ עשוי להיות אשרה, בין אם חי ובין אם לאחר שנגדע ועשו ממנו פסל.

    במשנה סוכה פרק ג’ אוסרים על שימוש בארבעת המינים מאשרה, מה שלענ”ד מרמז שכל ארבעת המינים שימשו כאשרות.

  8. יאנוש בתאריך 02/05/2010 בשעה 17:54

    טל”ח משנהץ צ”ל משנה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *