אחד פורים בלי מגילה, תודה רבה

09/03/2017
נכתב על ידי

קשה לי מאוד לתווך את סיפור מגילת אסתר לבנות שלי. לא. זה לא מדוייק. לא קשה לי. אני פשוט לא מעוניינת. לא מעוניינת לתווך להן את הסיפור המיזוגני, הגזעני והאלים הזה. לא מעוניינת לספר אותו. מחריד אותי כשהן חוזרות הביתה ורוצות לדבר על גיבורי המגילה ועלילותיהם.

את מי אתן הכי אוהבות בסיפור, אני שואלת, והן כמובן מתוכנתות לענות “מלכת אסתר”. אסתר. יתומה משני הוריה, גדלה אצל דוד שלה, שלפחות לפי חלק מהפרשנים למונח “אומן”, גם היה שוכב איתה.

המלך אחשוורוש מחפש לו נשים חדשות להרמון. חוגג במשתאות, ובכל לילה מנסה מישהי אחרת, “בערב היא באה ובבוקר היא הולכת”. ומרדכי ממהר לשלוח את אחייניתו היפה והצעירה כמועמדת, כנראה כדי לקדם את מעמדו הפוליטי. אסתר הופכת לכוכבת ההרמון, המועדפת על פני המלך.

אז יש לנו כאן ניצול מיני של יתומה צעירה, סרסרות לזנות, ועוד לא דיברנו על הטבח שהתרחש אחרי שהמן כבר נתלה על העץ, 500 איש ועשרת בני המן.

פורים זה חג שמח, קרנבל האביב שלנו במדינת ישראל. תחפושות, מסכות, ליצנים, אוכל טוב, אלכוהול, חברים, מאפים ומתוקים, משתאות ותהלוכות. ומבחינתי זהו. אפשר להסתפק בזה. קרנבל אביבי ישראלי ותו לא, והמגילה היאורה השליכוה. על פסח נדבר בחודש הבא.

תגובות באמצעות פייסבוק

תגובות

תגיות: , , , , ,

5 תגובות לרשומה אחד פורים בלי מגילה, תודה רבה

  1. דוד בתאריך 10/03/2017 בשעה 12:16

    אם כי, זה חטא לדבר על המגילה בקונטקסט מודרני. אני מבין ומסכים עם עמדת הקוראים שסיפור המגילה מזעזע בקנה מידה מודרני ומצד שני, אנחנו מדברים על תקופות אחרות וממלכות אחרות. למה אי אפשר להנות מהפולקלור שלנו תוך שאנחנו מבינים שאנחנו מדברים על עולם אחר לגמרי? למה אי אפשר להתפעל מסיפור המגילה דווקא מהסתכלות על הקשיים שמוצגים בה (גלות, נחיתות, שנאת יהודים, שליטה גברית מוחלטת)?

    אני לא מגן על היהדות או על המסרים שהיהדות (ההיסטורית והמודרנית) מנסה להנחיל לנו, אני פשוט אומר שצריך לקחת דברים בפורפורציה.

    • כרמית בתאריך 10/03/2017 בשעה 13:00

      הפרופורציות בבלוג הזה הן פוליתאיסטיות. ואין דבר כזה חטא.

  2. CrazyVet בתאריך 11/03/2017 בשעה 15:10

    אז מה כן אומרים? כי הילדים עם נחשפים לחג בגנים/בתי הספר, ואם לא נתווך את הסיפור בעצמנו בפילטר שאנחנו יוצאים לנכון, הם יחשפו למסרים גרועים בהרבה, לא?

    • כרמית בתאריך 15/03/2017 בשעה 09:37

      בדיוק מה שעושים עם השיר “דני גיבור”, אגדות האחים גרים, סרטי דיסני, והסיפור “הפיל שרצה להיות הכי”. הילדים נחשפים לתכנים בלתי הולמים או בעייתיים על בסיס יומיומי. לכל הורה יש את הפריביליגה והחובה להגיש אותם לילדים שלו בצורה שתואמת את השקפת עולמו. השאלה היא מה אני ספציפית אמרתי לילדים שלי? שאחשוורוש הוא איש שיכור-כוח, נצלן וחסר אחריות שניסה לכפות על ושתי את רצונו, ושאם חברים ינסו ללחוץ עליהם ללכת למסיבות שהם לא רוצים או לעשות דברים שהם לא רוצים, אז הם צריכים לסרב בדיוק כמו ושתי. דיברנו על התלייה של כל משפחת המן, ועל הטבח שעשו היהודים בבני עמים אחרים, ולמה זה לא בסדר להרוג אנשים רק כי הם משתייכים לקבוצה מסוימת או קשורים למישהו שאנחנו לא אוהבים. לא אמרתי שמרדכי היה אופורטוניסט ממולח שסרסר באחיינית שלו, כי הם עוד לא בגיל המתאים להבין את זה. מניחה שבעוד כמה שנים, גם את השיחה הזאת ננהל.

  3. מעין בתאריך 18/03/2017 בשעה 20:48

    אפשר גם להסתכל על מגילת אסתר כסיפור תנ”כי שבו באופן חריג יש גיבורות נשיות (ושתי ואסתר) שלא רק מופיעות בו אלא גם מניעות אותו ואחראיות לנקודות המפנה בעלילה. לא רק זה, יש כאן אשה שמסרבת לבקשה של בעלה המלך (בכלל unheard of בתנ”ך). יש כאן אשה שמשתמשת בכוחה הפוליטי ובקרבתה למלך על מנת לשכנע אותו להציל אנשים. יחסית לסיפורי התנ”ך, יש בסיפור הזה נקודות מפתיעות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *